Moussaka på Hannas vis

2009-08-30 @ 21:17:28 Permalink Kommentarer (7) Trackbacks ()


Fick en MEGA stor zucchini av min mormor häromdagen. Har funderat mycket på vad jag ska göra av denna zucchini, till slut bestämd vi oss för att använda en del av den till en smarrig moussaka!




Ingredienser 4-6 pers:
2 medelstora zucchini
1 aubergine
2 gula lökar
2 röda paprikor
2 vitlöksklyftor
1 msk hackad färsk timjan
2 ägg
3 dl silad naturell yoghurt
400g lammfärs
500g krossade tomater
100g fetaost
olivolja
salt
peppar

Sila yoghurten långt innan! Det tar sin lilla tid..
Börja med att skiva auberigne och zucchini i ganska tjocka skivor, skär löken i smala klyftor och grovhacka paprikorna samt vitlöksklyftorna. Lägg alltsammans i en långpanna och ringla över olivolja. Krydda med timjan salt och peppar, kom ihåg att vända runt allt så att det blandas ordentligt. Ugnsstek sedan grönsakerna i mitten av ugnen, 220 grader, i ca 30 min. Vända pannan efter halva tiden. De ska bli mjuka och gyllenbruna till färgen:)
Vispa under tiden ägg och yoghurt samman, krydda med salt och peppar. Stek även färsen i olivolja.
Sänk ugnstemperaturen till 180 grader. Lyft ur hälften av grönsakerna ur pannan. Fördela de krossade tomaterna och färsen över de resterande grönsakerna i pannan. Lägg tillbaka de grönsakerna som du nyss lyfte ur. Häll yoghurtblandningen över och avsluta med att smula fetaosten över. Grädda i ugnen i ca 1 timme. MUMS!
Servera med en färsch sallad och ett gott bröd:)



Såhär megabig är zucchinin! Använde lite mindre än hälften till moussakan.. Tar gärna emot tips på något smarrigt som jag kan göra med resten;)


Enjoy;)

H


Kommentarer

Postat av: missh

gör zucchini-lasagne och använd zucchinin som lasagneplattor istället!!



Kram*

2009-08-31 @ 11:49:15
URL: http://www.misshart.blogspot.com

Postat av: Sandra drömkaka

Utbildningen jag går har bara gått två veckor av, så vi har inte hunnit göra nå mycket än men den är jätteintesiv för mans ka bli klar på 2 terminer. & det är bara första som är med ämnen i skolan , tex arbetsmiljö o säkerhet, livsmedelshygien, bageri osv.. så det blir en jäkla massa plugg & väldigt långa dagar vissa dar för nästa termin blir det praktik 40 h /v så allt ska vara klart tills dess. Får hoppas det går vägen & jag får mej G i alla ämnen :)!

Hihi tack, får hoppas jag blir jätteduktig så jag kan starta ett eget konditori om något år, det är drömmen :)!



Hoppas du haft en härlig helg :)

2009-08-31 @ 15:38:42
URL: http://dromkaka.blogg.se/

Postat av: Molly

ja, det får vi allt ta och göra :p

hoppas att du mår bra och att veckan har startat bra för din del :)

några speciella planer för denna veckan?:)

take care! kram

2009-08-31 @ 15:44:29
URL: http://www.mollyshalsoblogg.blogspot.com

Postat av: Linda

Ja den var stoor, haha :P



Pauli kunde ses på fredag, det kan jag med, hur är det för dig på fredag kväll, jobbar du? :) Kraam :)

2009-08-31 @ 17:57:21
URL: http://lindahanssons.blogg.se/

Postat av: Madeleine

Svar: Tack kära du! Jasså? :) det var mer än vad jag visste! Va roligt!



Ojsan. Vilken stor en! Men receptet lät smarrigt :)

Ha en bra kväll!

2009-08-31 @ 23:15:06
URL: http://chocolatechic.blogg.se/

Postat av: Linda

okej! aja vi får ta det en annan gång då ! kram

2009-09-01 @ 13:17:46
URL: http://lindahanssons.blogg.se/

Postat av: Molly

hej!

allt bra med dig?:)

vad innebär diplomceremoni? :) vad läste du på gymnasiet?:)



tips på gröt. visst har jag det :) om du tittar i högerspalten på min blogg (är bilder) så har jag samlat nästan alla grötrecept som jag har testat och där finns det mkt gott; bl.a vinnargröt, björnes russingröt, VM-gröt, blåbärsgröt av alla de slag samt chaigröt :) jag gillar dem flesta men dessa är några av favoriterna :)



du får ha en bra dag och hojta gärna till om du vill ha fler tips eller om du testar någon av alla de grötsorter som jag har samlat :) det är alltid kul att få höra vad andra tycker :) take care! kramar

2009-09-01 @ 15:31:48
URL: http://www.mollyshalsoblogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback