Barnhem i Bulgarien

2010-03-30 @ 14:41:56 Permalink Allmänt Kommentarer (3) Trackbacks ()


Av en slump när jag satte i gång TVn för ett tag sen hamnade jag framför en dokumentär om barnhem i Bulgarien. Jag vet inte vad den heter och jag kan inte hitta någonting om den på TV4's hemsida, men en sak är säkert, den var hemsk!! Helt fruktansvärt hemskt att se! Eftersom jag inte såg från början vet jag inte exakt vad för slags barnhem det var, men många av barnen var apatiska, resten så nära man kan komma. De satt och gungade fram och tillbaka, gjorde konstiga ticks och läten.. En pojke hade de kapat av tummen på för att han sög på den för mycket, en annan hade ett brutet ben. De flesta av barnen var stumma, en del blinda och döva. Alla var undernärda, och då menar jag att de såg ut som barnen i Auschwitz, bara skinn och ben. Dessutom förekom det både våld och sexuella övergrepp, det sistnämnda endast barnen emellan enligt föreståndaren. Personalen var helt likgiltiga, och då menar jag HELT! De matade (?), tvättade och hjälpte barnen till pottan, inget mer. De får inte lära sig att leka med varandra eller att umgås, de får ingen tröst, de befinner sig i sina egna bubblor.. Och de håller alla på att bli galna. De senaste 2 åren har 10 barn dött. Sängliggandes. Utan tröst. Utan vård. Tynar bort. Varför är världen så grym?

abused-sad-child.jpg Stop Abusing Children image by i_try_to_control_the_tears


Enjoy;)

H


Kommentarer

Postat av: Zarah

Nej ursh att det kan få bli så, lätt att glömma bort hur andra i världen har det när vi klagar på våra små I-landsproblem...

Intressant med din mammas jobb, gillar det! Skönt namn ;)

2010-03-30 @ 20:39:54
URL: http://bloggazarah.blogspot.com/

Postat av: ENTREVISTA, - lär känna bloggarna!

Jag såg också en del av dokumentären, helt sjukt! Och när dom frågade personalen om dom inte tyckte att barnen mådde dåligt, så svarade hon att dom mådde bra så länge dom inte hade feber!? sjukt...

2010-03-30 @ 20:59:57
URL: http://entrevista.blogg.se/

Postat av: Linda

Hela dokumentären finns på youtube, den heter The Abandoned Children of Bulgaria ! Så grymt hemskt. Kunde fan knappt sova utan att få ångest inatt när man sett det. Så hemskt !

2010-03-31 @ 14:30:13
URL: http://lindahanssons.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback