Blåbärsscones

2009-07-23 @ 13:15:17 Permalink Kommentarer (0) Trackbacks ()


En del av gårdagens blåbärsskörd använde jag i morse till att göra smarriga blåbärsscones! Scones är det perfekta nybakade frukostbrödet eftersom det både är så himlans gott men även går supersnabbt att göra:) Ingen tråkig jäsning att vänta på här inte ;)




3 stora/ 4 små scones
50 g smör
4 dl grahamsmjöl
½ dl havregryn
2½ tsk bakpulver
½ tsk salt
2 dl yoghurt (jag använde mig av lätt vaniljyoghurt, det blev supergott!)
½ msk socker
1½ dl blåbär

Ställ först och främst fram smöret så att det blir rumsvarmt och sätt ugnen på 175 grader. När smöret är lagom mjukt blandar du alla ingredienserna i en skål, börja med de torra och tillsätt sedan yoghurten och smöret. Allra sist vänder du försiktigt ner blåbären, de ska helst inte mosas allt för mycket.
Klicka sedan ut 3-4 lika stora högar på en smord plåt, platta försiktigt till sconesen med mjöliga händer och nagga dom lite grann med en gaffel.
Grädda i mitten av ugnen i ca 15 min. Låt svalna något innan du serverar, godast är dom när de är ljumna!:D
Jag tycker dom är grymt goda att äta bara som de är, men vill man ha ett pålägg rekomenderar jag smör, ost och/eller någon matchande sylt/marmelad.

Bon apetit!


Enjoy;)

H

Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback